Klachtenregeling
U heeft een klacht. Wat nu?
Alle
VBAG-zorgverleners zijn aangesloten bij een geschillencommissie. Ze
doen er alles aan om u op een goede en respectvolle manier hulp te
bieden. Toch kan het voorkomen dat u ergens niet tevreden over bent.
Het zou goed zijn als u die onvrede met uw therapeut bespreekt. Maar
soms lukt dat niet of helpt dit niet. Heeft u hulp nodig of is uw
onvrede aanleiding om een klacht in te dienen, dan ondersteunen wij u
hierbij. In deze folder vindt u informatie over hoe dit in zijn werk
gaat.
Het is belangrijk om uw onvrede of klacht eerst
met uw therapeut te bespreken. Misschien is er sprake van een
misverstand en komt u er samen uit als u kenbaar maakt waarover u
ontevreden bent of wat u anders wilt. Is het moeilijk uw onvrede
mondeling te uiten? Probeer het uw therapeut dan schriftelijk voor te
leggen. Mogelijk ontstaat er op deze manier een opening om met elkaar
te praten en het probleem de wereld uit te helpen.
Meestal lost een goed gesprek met uw therapeut uw onvrede of klacht op
Als u er samen niet uitkomt
Voelt u zich niet in staat uw onvrede of klacht te bespreken met uw therapeut, laat de situatie dit niet toe of komt u er samen niet uit? Dan kunt u kosteloos de klachtenfunctionaris inschakelen. Deze ondersteunt u bij het formuleren van uw klacht of onvrede en bij het onderzoeken van oplossingen. Samen met u wordt gekeken naar de mogelijkheden om gehoor te vinden voor uw klacht. Uw klacht wordt binnen zes weken afgehandeld. De therapeut om wie het gaat, heeft er recht op om dit te weten en wordt op de hoogte gesteld.
De klachtenfunctionaris is onafhankelijk
Inzet klachtenfunctionaris
Om de klachtenfunctionaris in te zetten, neemt u contact op met het secretariaat van de VBAG. Zij laten de klachtenfunctionaris vervolgens contact met u opnemen.
Geschillencommissie: bindende uitspraak
Als
de inzet van de klachtenfunctionaris of de wijze waarop uw onvrede of
klacht is afgehandeld voor u onbevredigend is, dan kunt u zich wenden
tot de geschillencommissie. Deze geschillencommissie is onafhankelijk
van alle partijen en gespecialiseerd in de complementaire zorg. Een
uitspraak van de geschil-
lencommissie over uw klacht (geschil)
is bindend, zowel voor u als de therapeut. Soms kan de commissie
besluiten een schadevergoeding toe te kennen.
Kosten
Een geschil indienen bij de geschillencommissie kost € 50. De geschillencommissie doet binnen zes maanden uitspraak over uw klacht.
Op www.zorggeschil.nl vindt u meer informatie over hoe u een geschil kunt indienen. De klachtenfunctionaris kan u hierbij helpen.
Waarover kunt u een klacht indienen?
U
kunt een klacht indienen over zaken omtrent de behandeling die u van
uw therapeut krijgt of kreeg. Bijvoorbeeld de kwaliteit van de
behandeling of de manier waarop u bent bejegend. Maar ook over een
onjuiste beoordeling van de therapeut, schade die door de behandeling
is ontstaan of over beschadigde/vermiste eigendommen.
TCZ
Als
er sprake is van een ernstige klacht dan kan de klachtenfunctionaris
u adviseren om uw klacht te deponeren bij het Tuchtrecht
Complementaire Zorg (TCZ), Postbus 297, 4700 AG Roosendaal,
telefoonnummer 0165 – 567 014, bij de Inspectie van de
Volksgezondheid of een civiel rechter. Het TCZ bestaat uit het
College van Toezicht en het College van Beroep.
Tuchtrecht
Complementaire Zorg
Beroepsbeoefenaren
die zijn ingeschreven in het RBCZ-register vallen onder het
tuchtrecht, dat verzorgd wordt door het TCZ.
Heeft
u een klacht en komt u er met uw zorgverlener niet uit? Neemcontact
op met de VBAG!
Het secretariaat van de VBAG is op werkdagen telefonisch bereikbaar tussen 9.00u en 12.00u op nummer 040-2838988. Op andere tijden en wanneer alle lijnen bezet zijn, is het mogelijk het antwoordapparaat in te spreken. U kunt ook een mail sturen naar secretariaat@vbag.nl.